یوگا در سنگ‎نوردی

 

 

امروزه تاثیرات شگرف یوگا چه به عنوان یک ورزش مستقل و چه به عنوان مکمل تمرینی در کنار ورزش اصلی یک ورزشکار حرفه‎ای، غیر قابل انکار است. ورزشی با پیشنه‎ی دور و قدیمی که کم کم در کشور ما هم دارد فراگیر می‎شود.

یوگا و حرکات آرام آن بن‎مایه تمامی ورزش‎هاست و مجموعه‎ای از حرکات کششی-استقامتی‎ست که برخی از حرکات آن در گرم کردن و یا سرد کردن  بعضا در ورزش  انجام می‎شود. اما یوگا برای برخی از ورزش‎ها به نوعی معجزه‎گر است و لازمه ارتقاء در آن ورزش، انجام حرکات تمرینی یوگا در کنار آن ورزش است؛ از جمله ورزش سنگ‎نوردی؛

اما یوگا چیست؟

"واژه Yoga در اصل از واژهٔ «یوج»(Yuj) در زبان سانسکریت که به معنی یکپارچه سازی و یگانگی آمده‌است. واژهٔ «یوج» با واژگان «یک» و «یگانه» در فارسی خویشاوند است. برخی نیز باور دارند که Yoga از  واژهٔ پارسی «یوغ» گرفته شده‌است.آنان(آریایی ها) برای شخم زدن گاوها را به یوغ (اوستایی: یَوگ، (به هم بستن)، سنسکریت: یوگا) می‌بستند.

یوگا از طرفی به معنای «کنترل کردن» آمده‌است و در آن صورت یوگا را می‌توان علم کنترل امواج فکر و علم مهار قوای ذهن به منظور تسلطی همه جانبه بر توان بالقوة خود دانست.

 یوگا را به معنی «وصل و یکی شدن» نیز ترجمه کرده‌اند که در آن صورت غرض از انجام تمرینات یوگا آشکار و هویدا می‌شود. به این معنا، یوگا عبارت است از عملکرد هماهنگ قوای فردی و اتحاد قوای ذهنی (Chitta shakti) با قوای حیاتی تن و حواس (Prana shakti) که منجر به تلخیص انرژی، توسعة آگاهی و در نهایت اتحاد با آگاهی متعال خواهد شد."

تمامی اظهارات فوق وقتی به محک تجربه  در بیاید نقش و تاثیر یوگا در تقویت روح و جسم بر کسی پوشیده نخواهد ماند. اگر دو  مادر ورزش‎ها‎ باشد یوگا را از این حیث می‎توان پدر ورزش‎ها‎ دانست. ورزشی که در تقویت عضلات استقامتی و کشش اندامی بسیار موثر بوده و قدرت تمرکز را افزایش می‎دهد. یوگا موجب آرامش و تسلط در استفاده بهینه از ذهن و عضلات است.

سنگ‎نوردی از جمله ورزش‎های قدرتی و استقامتی است که هماهنگی عصب و عضله و سرعت تصمیم‎گیری در لحظاتی در آن بسیار حیاتی‎ست؛ از طرفی  غلبه بر ترس در صعودها و انجام حرکات ریسکی تمرکز زیادی طلب می‎کند که به واقع تمرکز زیاد ذهن در آن غیر قابل انکار است. امروزه در ورزش‎های این چنینی مغز را هم به نوعی عضله می‎نامند؛ عضله‎ای که تقویت آن موجب صعود بهتر می‎شود.

 

 

برای همین یک سنگ‎نورد در کنار برنامه‎های تمرینی خود چنانچه نگاهش به سنگ‎نوردی، کار حرفه‎ای‎تر و جدی‎تر باشد و می‎خواهد درجه صعود خود را بالا ببرد لازم است که یوگا را در تمرینات هفتگی خود بگنجاند. در حال حاضر سنگ‎نوردان طراز اول جهان در کنار سنگ‎نوردی ، یوگا را در برنامه تمرینی خود گنجانده‎اند  از جمله "کریس شارما" سنگ‎نورد توانمند و نام آشنا؛

با جستجویی در سایت‎ها و  عنوان "یوگا برای‎ سنگ‎نوردی"  (yoga for climbing)  می‎توانید فیلم‎های را بیابید که حرکات آن بیشتر در راستای تقویت  سنگ‎نوردی طراحی شده است. در اینجا دو لینک پیشنهادی در این خصوص از یوتیوب ارائه می‎شود. با همین عنوان لینک‎های بیشتری می‎توانید جستجو کنید.

https://www.youtube.com/watch?v=oX6I6vs1EFs

https://www.youtube.com/watch?v=cHorMpCGu2I

 

یک توضیح لازم است ذکر شود که هر چند با ظهور و بلوغ یک پدیده، بیزنس و تجارت هم در آن راه خواهد یافت و مثلا در لینک های بالا یوگا برای سنگ‎نوردی تعریف شده اما به طور کلی یوگا،یوگا است و فراگیری و تمرین حرکات آن تحت هر عنوان می‎تواند به افزایش توانمندی شما در هر ورزشی خصوصا سنگ‎نوردی کمک شایانی کند. اما از طرفی در این لینک‎ها حرکاتی تعریف شده که با روح و حرکات و تکنیک‎های سنگ‎نوردی قرابت بیشتری داشته باشد.

 

 

در هرصورت با توجه به رشته ورزشی خودم (سنگ‎نوردی) که یوگا را در کنار آن کار می‎کنم (تجربه شخصی)  تاثیرات خوب آن را در پیشرفت سنگ‎نوردی خودم مشاهده کرده‎ام. فلذا به دوستانی که مایل هستند سنگ‎نوردی را جدی‎تر و حرفه‎ای‎تر پی بگیرند توصیه می‎کنم حداقل هفته ای سه جلسه بیست دقیقه‎ای یوگا را در برنامه تمرینی خود بگنجانند.

*بخش های داخل گیومه از ویکی پدیا

تصاویر:اینترنت