همه نکات مثبت یک تکنیک، در زمانی که با دوچرخه بالا می روید یا در حال پایین آمدن از تپه ها هستید، خود را نشان می دهد. در اینجا می خواهیم به برخی از تکنیک های ساده اما موثر اشاره کنیم. اما منظورمان فقط این نیست که آسیب نبینیم،بلکه این تکنیک ها به نوعی سبک و ظرافت دوچرخه سواری کوهستان است.

 

چند راهنمایی

وضعیت عمومی بدن بر روی دوچرخه

بدن خود را بر روی دوچرخه آزاد و رها نگه دارید.زانو و آرنج خم شده در کنترل زمین زیر پایتان، هنگام دوچرخه سواری بسیار به شما کمک می کند. شما می خواهید که دوچرخه بیشتر فشار زمین را بگیرد،پس وزن خود را بر اساس ویژگی های زمینی که بر روی آن دوچرخه کوهستان خود را می رانید، انتقال دهید.

نقطه نگاه شما بر روی دوچرخه

تمرکز نگاهتان هنگام دوچرخه سواری باید ۳ تا ۴ متر جلوتر باشد، تا بتوانید تغییر مسیر و موانع را ببینید تا واکنش مورد نیاز را به موقع انجام دهید. اگر به سنگ ها و گیاهان اطراف خیره شوید، احتمال ضربه دیدن شما زیاد است. در مقابل نگاهتان را مستقیم به مسیر روبرو متمرکز کنید، تا بهتر بتوانید مسیر خود را بپیمایید.

نحوه استفاده از دنده ها

انتخاب دنده صحیح در جاده کوهستانی می تواند در ابتدای کار بسیار چالش برانگیز باشد. فقط به یاد داشته باشید که نگاهتان به روبرو باشد تا بتوانید به دقت محاسبه کنید. اگر در حال رسیدن به سربالایی هستید،دنده خود را به دنده پایین (دنده سنگین ) تغییر دهید. اگر هم در مسیر دانهیل قرار دارید،دنده دوچرخه را به دنده بالا (دنده سبک) تغییر دهید.

پایین آمدن از تپه با دوچرخه کوهستان

وضعیت صندلی در دانهیل

مهیج ترین قسمت دوچرخه سواری کوهستان ،زمان پایین آمدن ار تپه هاست که می تواند برای دوچرخه سواران مبتدی کمی تهدید آمیز باشد. قبل از هر چیز صندلی خود را پایین ببرید تا بین نشیمنگاه و صندلی شما فاصله باشد. این کار باعث می شود که عکس العمل مناسب را در زمان پایین آمدن و مواجه با مسیرهای متفاوت نشان دهید. با این کار هنگام مواجه شدن با دست انداز های غیر منتظره ،از پرت شدن و کوبیده شدن صندلی به پایتان جلوگیری می شود.

وضعیت بدن در دانهیل

بدن خود را پایین نگه دارید، به طوری که عملا نشیمنگاه شما نزدیک به کمک فنر چرخ عقب باشد. مطمئن شوید که روی صندلی نشسته اید و زانوهایتان خم است.این کار باعث می شود که فشار و ضربه ناشی از زمین به شما وارد نشود و وزن شما را عقب نگه دارد؛در نتیجه امکان افتادن شما از روی فرمان دوچرخه را کاهش می دهد.

زمانی که پدال نمی زنید،پاهای خود را در حالت متوازی قرار دهید؛زانو و آرنج خود را خم کنید و عضلات تان را رها و شل کنید، تا به راحتی در برابر تغییر شرایط مسیر، واکنش نشان دهید. ضمنا از محکم گرفتن فرمان دوچرخه جلوگیری کنید.

چگونه ترمز بگیرید

ترمز گرفتن در دوچرخه سواری کوهستان ، باید ثابت و کنترل شده باشد. بیشتر قدرت ترمز گرفتن شما از ترمز جلو است؛ اما ناگهانی و یا با تمام انگشتان ترمز گرفتن باعث می شودکه از روی فرمان پرت شوید. در عوض به آرامی ترمز بگیرید و به شکل همزمان ترمز عقب و جلو را بگیرید تا تعادل برقرار شود. همیشه قبل از رسیدن به مانع روبرو ، به آرامی ترمز بگیرید تا از آسیب دیدگی خود جلوگیری کنید.

تکنیک های پیشرفته دانهیل

پایین آمدن از روی تخته سنگ ها،از تکنیک های پیشرفته دانهیل است وتنها باید توسط دوچرخه سواران حرفه ای صورت گیرید. اگر شما در حال تجربه دوچرخه سواری کوهستان هستید و اعتماد به نفس شما به اندازه بالا است،تمام دستورالعمل ها را باید با احتیاط و تاکید بیشتر انجام دهید.:

  1. نشیمنگاه خود را عقب و بالای زین دوچرخه نگه دارید.
  2. آرنج ها خم و بدن به سمت پایین باشد.
  3. به هر دو ترمز اتکا کنید، اما ببیشتر از ترمز عقب استفاده کنید.

آداب سواری بر روی دوچرخه کوهستان

  1. سرعت خود را کنترل کنید.
  2. همیشه عملکرد مناسب در مسیرهای دشوار داشته باشید. در مسابقات انفرادی دوچرخه خود را بلند کنید و پیاده مسیر را بالا بروید.
  3. هر زمانی که از کنار دوچرخه سوار دیگری عبور می کنید از سمت چپ بگذرید.
  4. حق تقدم در مسیر با کوهنوردان، اسب سواران و دونده هاست(در برخی مسیرهای خاص)

همه این ها در صورتی است که شما ابتدا دوچرخه مناسب با شرایط فیزیکی خود را انتخاب کرده باشید.

منبع : کراس

بازنشر : ویکی کوه